maandag 11 januari 2016

Veritas odium parit.



De waarheid maakt vijanden. Eens en voor altijd, ja! ik heb ook so called ‘quasi vrienden’ tabé gezegd. De waarheid maakt vijanden. Mijn waarheid.

Als rasoptimist met een immer positieve instelling durf ik te zeggen dat ik geen zwartkijker ben. Ik ben ook geen historicus en evenmin een waarzegger, een toekomstvoorspeller, een helderziende of profeet. Wij hebben ooit een glazen bol, meer een kom. Voor de vissen Moos en Bram. Gevolgd door Shota en Archille. Daarna Dag en Nacht. Kom en vissen zijn niet meer.

Mijn veritas is deze. Er gebeurt al zoveel sinds de geboorte van JC. Of beter gezegd sinds zijn kruisiging. Dank aan de Romeinen. Met grote stappen ga ik door de tijd. Julius Caesar wil coute que coute Europa. Gallie, Frankrijk is zijn belangrijkste doel. Parijs wordt Lutetia. Toch één heldhaftig dorpje geeft zich niet over. Hun helden: Asterix en Obelix. Zij roepen de Romeinen een halt toe.

Nostradamus, wie kent ‘m niet?, voorspelt ná de Tweede Wereldoorlog…. terrorisme. Nostradamus leefde in de 16e eeuw…

En dan, wat denk je van Abraham Kuyper (1837-1920)? Ná zijn loopbaan gaat hij de ‘wijde’ wereld in. De Levant, het Midden Oosten. De Krim. Kuyper is predikant, krantenoprichter, universiteitsstichter, staatsman, journalist, theoloog. De wijsheid heeft hij in pacht. In 2015 een mooie serie op televisie “Om de oude wereldzee”. Kuyper heeft het al gezegd. Via Turkije komen de Islamieten Europa binnen. In grote getale. Ik houd me in…

1933. De nazi’s, de moffen komen aan de macht in toen nog Duitsland. Kristallnacht, de nacht van 9 op 10 november 1938. De vervolging. De concentratie- en vernietigingskampen. Auschwitz, Sobibor… De Holocaust, de Sjoa.

Wim Kan, onze grote cabaretier, vooral bekend van de Oudejaarsconferences, waarschuwt ons voor de Russen. “Zij komen”, zegt hij. “Zij komen”. “Maar dan wel één voor één…”.

In 1973 zie ik een prachtfilm. “Les Chinois á Paris”. De Chinezen komen. De invasie van Frankrijk. Parijs wordt hervormd. Bij honderdduizenden marcheert het Rode Leger over de Rue d'Italie, de Champs Elysees.

Ben je de welgevallige Ayaan Hirsi Ali (1946) al vergeten? Lid van de wereldvermaarde denktank nu. American Enterprise Institute. Zij is bekend om haar kritiek op de Islam. Zij persisteert in haar waarschuwing voor de Islam. “Wij“ drinken een kopje thee.

Toulouse. Marseille. New York City. Parijs. Parijs. Parijs. Antwerpen. Keulen. De zelfmoordterroristen en de messentrekkers van de Westbank. De lijst is –helaas- oneindig.

Ach, een heleboel zullen het niet met mij eens zijn. Je mag. Toch is dit mijn waarheid. En angst. Zo leert onze vriend Obelix ons: “Rare jongens, die Romeinen”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten