zaterdag 27 juni 2015

Het sprookje van Tevje, Lyala en Nochum.


 
Er was eens een arme Joodse melkboer in een shtetl, een klein Russisch dorpje, Tevje heet hij. En hij wil, net als alle andere Joden in het dorp met liefde, trots en geloof vasthouden aan de traditie. Dat geeft zekerheid. Nieuwe tijden breken aan. In het tsaristisch Rusland in de negentiende eeuw worden de Joden van staatswege veel geintimideerd. Tevje besluit vastberaden te overleven. Hij wil zijn dochter Tzeitel uithuwelijken aan een veel oudere slager. Geheel in strijd met de traditie blijkt dat Tzeitel zelf al een partner heeft gevonden. Mottel de kleermaker. In tegenstelling tot de slager is de kleermaker nebbisj een arme sloeber. Toch geeft  Tevje uiteindelijk zijn zegen aan dit huwelijk. Het zit Tevje niet mee: zijn tweede dochter Hodol krijgt een relatie met een Joodse revolutionair, die naar Siberie verbannen wordt. Geheel volgens Joodse traditie, zie het boek Ruth, volgt Hodol haar man. Tevje kan met moeite verdragen dat hij zijn dochter waarschijnlijk nooit meer zal zien. Zijn derde dochter Chava trouwt met de niet-Joodse Fjedka. Dat nu wordt Tevje te veel. Hij besluit zijn dochter dood te verklaren en hij negeert Chava en Fjedka als zij hem liefdevol aanspreken. Op bevel van de tsaar moeten alle Joden uit het shtetl wegtrekken, ook tot ontsteltenis en verontwaardiging van Fjedka, dan bensjt Tevje haar in stilte en geeft haar zo G’ds zegen.
Matchmaker, matchmaker
Make me a match
Find me a find
Catch me a catch
Matchmaker, matchmaker
Look through your book
And make me a perfect match
 
Als zovelen trekken Tevje, zijn vrouw Golde en hun vierde dochter Lyala westwaarts. Niet alleen het leger van de tsaar zit achter de bewoners van Anatevka aan. Nee, de periode van de Verlichting is aangebroken. Joden verspreiden zich van oost naar west. Tevje de melkboer, zijn lieve vrouw en hun mooie dochter strijken neer in het Duitse stadje Spier (Speyer) aan de Rijn. In het overwegend katholieke Speyer wendt Tevje zich met de ogen gesloten tot G’d en vraagt dat wat Golde de hele dag al mompelt en Lyala breeduit en luid zingt. And make me a perfect match…
Als ware hij een echte Jack in the box verschijnt Nochum ten tonele. Nochum Spier. Een knappe jongeman en kaasmaker van beroep. Hij valt meteen in de smaak bij Tevje. Lyala inmiddels tot over haar oren verliefd is héél blij dat Nochum ook door Tevje en in zijn kielzog Golde goedgekeurd wordt. Tevje als melkboer hoef je natuurlijk weinig over kaasmaken te vertellen. Hij helpt zijn schoonzoon met karnen, met de wrongel en de stremsel, als ook het zuursel. De kaasemmer is voor hem wellicht nog bekender dan de melkemmer. Nochum maakt een heerlijke kaas, over je einde zooooo lekker. De kaas stinkt wel. De lucht doet  Nochum denken aan de rebbe, rabbijn van Spier en besluit de kaas “Stinking Rebbe” te noemen. Tevje denkt na, krabt achter zijn oren, gaat in gesprek met boven en besluit tegen Nochum in te gaan. Net zo min dat een Jood een andere Jood voor het gerecht daagt, zo zal men ook niet kwaadspreken over een andere Jood. En zo slecht is de rebbe toch niet…? In Talmoedische wijsheden erkent Nochum graag zijn meerdere in zijn schoonvader Tevje. En om hem te plezieren verandert hij de naam van de kaas. Nochum heeft een ingebakken, aangeboren, bloedhekel aan de bisschop van Spier. Nochum loopt altijd met een grote boog om de kathedraal en blijft zich verwonderen wat al die koorknaapjes daar steeds doen. De kaas wordt een wereldsucces. In de beste kaasspeciaalzaken te verkrijgen, Kef in Amsterdam is er één. Nochum werkt hard, Lyala helpt hem een hand, Tevje verleent spandiensten en Golde zorgt voor het huis. Nochum en Lyala krijgen kinderen en verdienen zeer behoorlijk met hun kaas. Die kaas heet voortaan: “Stinking Bishop”. En zij leven nog lang en gelukkig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten