maandag 3 november 2014

Waar maak je je druk over II


Een blog met dezelfde titel verscheen op 13 december 2013. Ik kan geen andere titel bedenken voor het volgende Nederlandse wereldnieuws, ofwel waar een piepklein land overdreven groot in is. Werden wij eerst doodgegooid met of zonder Zwarte Piet, nu dit. Overigens ik ben als voormalig Sinterklaas van Bovenkerk van mening dat Zwarte Piet zwart is en moet blijven. Ik kan daar niets aan veranderen. Als een Nederlander emigreert, vraagt ie altijd wanneer je op bezoek komt of je drop mee wil nemen. Ja toch? En Amsterdamse (is er een andere?) osseworst. Een beetje kenner vraagt mij om pekelvlees. Mijn soulmate vraagt om ouwe kaas en zoethout. Ik kan de verzoeken om hagelslag niet meer bijhouden. O, zo Hollands. En lekker. Ja, dat vind ik, maar ik word gesteund in die gedachte door tout Nederland. Hagelslag is één van de favoriete lekkernijen op brood. Hagelslag is van chocola en heeft de vorm van stukjes lintworm en dan nóg kleiner. Niet wit, maar bruin. In de variëteit licht en donker. Melk en puur. Tegen lichte hagelslag zeggen we ook dat ie hagelslag is en van de Zwarte Piethaters mag donkere, zwarte voor mijn part, hagelslag wel. Ik raak het spoor bijster, maar blijf standvastig in mijn keuzes. Nou, da’s ook wat. Het Nationale Schoolontbijt wordt gezonder. Vanaf 3 november staat er ook fruit op tafel. Nu pas? Onbespoten fruit? Zit er fabriekskaas op het fabrieksbrood? Enige tijd geleden heb ik een uitzending gezien van De Keuringsdienst van Waarde. Een prachtprogramma trouwens. Deze aflevering ging over het erbarmelijke bocht fabriekskaas supermarktkwaliteit. Ik ga er niet op in, maar ik heb me voorgenomen nooit, hoor je nooit, meer kaas te kopen bij de super. Diverse kwaliteitskaasverkopers bezoek ik nu wekelijks. Op het Groenhof, de Rijnstraat, de Van de Hooplaan. De slappe hap samenstellers van het Schoolontbijt weren nu de hagelslag. Mijn eerste vraag is: eten ze het zelf wel? En wat voor een troep staat er ’s avonds op tafel als moeder de vrouw de pan op tafel zet? Frikadellen? Kant en klaar nasimaaltijden in blik? Was dat niet het merk “Struik”? Kip van de snackbar á la Salmonella? Nadat eerder pindakaas, waar we allemaal groot mee geworden zijn, wordt nu de hagelslag van het ontbijtmenu voor de kinderen op school geweerd. Hoe mesjogge kunnen mensen met een beetje geveinsde macht zijn? Dat er op school al ontbeten moet worden is een droevige zaak. Dat is nu de discussie niet. Inmiddels stroomt internet vol van adhesiebetuigingen aan onze hagelslag. Ik doe mee. Ik ben geen kind meer, denk ik, maar zo af en toe besmeer ik een verse donkerbruine (Schwartzbrot) speldbroodboterham met Becel uit het kuipje en hagelslag. Is Schwartzbrot politiek nog correct? Hagelslag! Lekker, man! Speldbrood is heel gezond. Becel is goed tegen cholesterol en voor hart en bloedvaten. Dus overheid, semi overheid, adviesraden weet ik het, schei nou toch ’s uit met mij, ons te betuttelen. Veiliger en gezonder kunnen we de wereld niet maken. Wel vrediger en plezierig. Een boterham met hagelslag tast mijn gezondheid niet aan, maar maakt mij het leven wel een stuk plezieriger.

1 opmerking:

  1. je moet iets verzinnen als je ambtenaar bent anders valt het zo op dat je EIGENLIJK overbodig bent!
    eerst de pindakaas waar hele generatie's groot mee zijn geworden.
    let op de volgende gaat bedenken dat je maar 2x per dag je neus mag snuiten!!!.
    GV

    BeantwoordenVerwijderen