Een
chauffeur is iemand die een motorvoertuig bestuurt. Meestentijds heeft zo’n
chauffeur z’n rijbewijs. Ik schrijf ‘zijn’, omdat ik het hier over de heren
chauffeurs heb, van wie ik vind dat het bijna allemaal klootzakken zijn.
Schelden op auto’s van me dit en me dat. Nee, vriend, het is niet de auto, maar
JIJ bent het. Een slechte chauffeur, een slechte bestuurder en een slechte
beheerder.Was het
eerst dat wij ons ergerden aan de veel te hard rijders, toen de bumperklevers
en de op de linkerbaanblijvenrijdenrijders. We hebben het vroeger al gehad over
die gasten met een antenne van zes meter op het dak, of van die race-strepen.
Ook de dubbele uitlaat is jarenlang populair geweest, net als de vossenstaart
zwaaiend vanaf de top van de antenne. Je auto vol stickers. Ja, lachen, van
alle campings bezocht. Brede banden en glimmende velgen was een jaloersmakende
hobby. Pimpen. Tunen. En een lol dat ze hadden. Die hondjes op de hoedenplank.Anno
2014 zijn wij veel geciviliseerder, beschaafder, nóg netter opgevoed en gedrild
door de rijinstructeur correct te rijden. Niet vals spelen bij het theorie
examen. Ach, wij zijn een schoon volk.De
claxon. Ik heb ‘m al weer gehoord. De boem boem boem dreun van de muziek in de
auto. Niet hard, nee, héél hard. Gesponsord door Beter Horen. Ik ben er nog
lang niet. De richtingaanwijzer die niet gebruikt wordt. De facto: nooit meer
eigenlijk. Dus je ziet niet waar je vriend en collega chauffeur vóór je naar
toe gaat. De remlichten die het niet meer doen. Wat denk je van de kapotte
verlichting aan de voorkant. Erger nog is indien de koplampen zo zijn afgesteld
dat zij permanent ‘groot licht’ blazen. En de hedendaagse nieuwe
koplampschijntechniek doet echt pijn aan je ogen. Gesponsord door Hans Anders
en Toff Optiek. Afstand houden hoeft niet meer. Met 60 op de snelweg is ook
fijn. En met 230 km/ u op de A2 is lef hebben.De
bekende vinger is een goed gebruik van de chauffeur. Door rood licht rijden
moet kunnen. Op parkeerplaatsen voor invaliden is lekker dichtbij en dus heel
gemakkelijk. Mijn tijd is kostbaar. De verkeersaanwijzingen negeren en maling
hebben aan de wandelaar, het schijnt erbij te horen. Ga maar ’s voor een zebra
staan om over te steken. Parkeerplaatsen worden dubbel bezet. Dat verdient
uitleg. Niet twee auto’s op één parkeerplaats, nee, één auto op twee
parkeerplaatsen. Of de auto op de stoep
parkeren en … heel spannend is precies op de schuine band van het trottoir,
zodat rolstoelers er niet op of af kunnen rollen.Rechts
inhalen, veel te laat ritsen, pardoes op de rem trappen, trappen! Slingerend
door files op de A2 of A4, slalommend en dan uiteindelijk ben je op de plaats
van bestemming dan weet je dat je véél sneller was. Dan wie? Cruijff: je bent
niet sneller of langzamer. Je moet gewoon op tijd vertrekken.Voorrang
verlenen is uit de tijd. Voorrang verlenen aan zwaailichten en sirenes is ‘rot
op, man, ik moet ook naar m’n werk, of naar huis’. Dat de regering miljoenen
moet pompen in een Bob-campagne is veelzeggend. Enfin ik
kan mijn betoog, beklag, ergernissen over vijf pagina’s uitspreiden, ik zou de
taal van de beste schrijvers kunnen bezigen, maar ik denk dat ik zo ook wel m’n
punt maak. Het zijn
dus niet de auto’s die kapot zijn, nee, integendeel. De chauffeurs zijn ziek.
Heel ziek.
jij kunt de dag wel vullen met ergernis Bert.Niet doen. Voor je het weet ben je zelf de chauffeur . Nu kun je gerust adem halen Nederland staat voor met 3-0.
BeantwoordenVerwijderenwie is Merzztrade?
VerwijderenG,d Bert wat ben je sjacherijnig je klinkt als een oude man!!
BeantwoordenVerwijderenGV