zondag 16 november 2014

De chauffeur


Een chauffeur is iemand die een motorvoertuig bestuurt. Meestentijds heeft zo’n chauffeur z’n rijbewijs. Ik schrijf ‘zijn’, omdat ik het hier over de heren chauffeurs heb, van wie ik vind dat het bijna allemaal klootzakken zijn. Schelden op auto’s van me dit en me dat. Nee, vriend, het is niet de auto, maar JIJ bent het. Een slechte chauffeur, een slechte bestuurder en een slechte beheerder.Was het eerst dat wij ons ergerden aan de veel te hard rijders, toen de bumperklevers en de op de linkerbaanblijvenrijdenrijders. We hebben het vroeger al gehad over die gasten met een antenne van zes meter op het dak, of van die race-strepen. Ook de dubbele uitlaat is jarenlang populair geweest, net als de vossenstaart zwaaiend vanaf de top van de antenne. Je auto vol stickers. Ja, lachen, van alle campings bezocht. Brede banden en glimmende velgen was een jaloersmakende hobby. Pimpen. Tunen. En een lol dat ze hadden. Die hondjes op de hoedenplank.Anno 2014 zijn wij veel geciviliseerder, beschaafder, nóg netter opgevoed en gedrild door de rijinstructeur correct te rijden. Niet vals spelen bij het theorie examen. Ach, wij zijn een schoon volk.De claxon. Ik heb ‘m al weer gehoord. De boem boem boem dreun van de muziek in de auto. Niet hard, nee, héél hard. Gesponsord door Beter Horen. Ik ben er nog lang niet. De richtingaanwijzer die niet gebruikt wordt. De facto: nooit meer eigenlijk. Dus je ziet niet waar je vriend en collega chauffeur vóór je naar toe gaat. De remlichten die het niet meer doen. Wat denk je van de kapotte verlichting aan de voorkant. Erger nog is indien de koplampen zo zijn afgesteld dat zij permanent ‘groot licht’ blazen. En de hedendaagse nieuwe koplampschijntechniek doet echt pijn aan je ogen. Gesponsord door Hans Anders en Toff Optiek. Afstand houden hoeft niet meer. Met 60 op de snelweg is ook fijn. En met 230 km/ u op de A2 is lef hebben.De bekende vinger is een goed gebruik van de chauffeur. Door rood licht rijden moet kunnen. Op parkeerplaatsen voor invaliden is lekker dichtbij en dus heel gemakkelijk. Mijn tijd is kostbaar. De verkeersaanwijzingen negeren en maling hebben aan de wandelaar, het schijnt erbij te horen. Ga maar ’s voor een zebra staan om over te steken. Parkeerplaatsen worden dubbel bezet. Dat verdient uitleg. Niet twee auto’s op één parkeerplaats, nee, één auto op twee parkeerplaatsen.  Of de auto op de stoep parkeren en … heel spannend is precies op de schuine band van het trottoir, zodat rolstoelers er niet op of af kunnen rollen.Rechts inhalen, veel te laat ritsen, pardoes op de rem trappen, trappen! Slingerend door files op de A2 of A4, slalommend en dan uiteindelijk ben je op de plaats van bestemming dan weet je dat je véél sneller was. Dan wie? Cruijff: je bent niet sneller of langzamer. Je moet gewoon op tijd vertrekken.Voorrang verlenen is uit de tijd. Voorrang verlenen aan zwaailichten en sirenes is ‘rot op, man, ik moet ook naar m’n werk, of naar huis’. Dat de regering miljoenen moet pompen in een Bob-campagne is veelzeggend. Enfin ik kan mijn betoog, beklag, ergernissen over vijf pagina’s uitspreiden, ik zou de taal van de beste schrijvers kunnen bezigen, maar ik denk dat ik zo ook wel m’n punt maak. Het zijn dus niet de auto’s die kapot zijn, nee, integendeel. De chauffeurs zijn ziek. Heel ziek.

 

3 opmerkingen:

  1. jij kunt de dag wel vullen met ergernis Bert.Niet doen. Voor je het weet ben je zelf de chauffeur . Nu kun je gerust adem halen Nederland staat voor met 3-0.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. G,d Bert wat ben je sjacherijnig je klinkt als een oude man!!
    GV

    BeantwoordenVerwijderen