Inmiddels is bij mij authentiek en stapels vol met
cases van de apotheek alom bekend. De spelers in het veld: ziekenhuis,
huisarts, apotheek en bezorging. Ja, ik ben blij dat ik het allemaal netjes
afgeleverd krijg, maar ook bij de bezorging gaat af en toe, meer af dan toe het
nodige fout. Let wel: de huisarts en ziekenhuis staan niet op deze lijst. Het
gaat hier secuur, met zorg voor het vak. Nu even terug naar de apotheek. Wat
kan er allemaal misgaan bij een levering? Dubbele check. Dubbele controle. En
verdomd…. Verkeerde medicijn, andere medicijn (want daar verdien ik meer aan).
Halve levering. Een beetje student moet toch wat in zijn mars hebben. Tellen of
anderszins is verdomde lastig. Taal, het aloude woord taal, is zo moeilijk toch
niet. Nog zo eentje. De zaak begint een maatschap met diverse filialen in
Amsterdam. Los van de apotheker, die dan in eens veel blijk weet te hebben van
marketing –en je weet ik hou het simpel voor mijn blogpubliek nog een beetje te
begrijpen. En voor mezelf. Ziekzijn is 24 x 7 per dag. Volcontinue. Kortom het
antwoordapparaat is altijd aan. Van 1230 tot 1330. Moet kunnen. Enige
flexibiliteit… De kantooruren….ik stop maar. En weet je dat je tegenwoordig
alleen een medicijn pas kan verkrijgen als het binnen hun openingstijden ligt.
Denk nog ’s na over… de klant. En dan nog erger ga ’s in discussie met de
apotheker…. , die neemt tijdens het vrije week end het antwoordapparaat op om een spoed levering te kunnen doen. Kom dichter naar de quintessence. De liefdevolle
wijze waarop ik mijn ‘dank je wel’ uitspreek bij het bezorgen van de medicijnen
thuis. Neem nu de liefdevolle wijze waarop ik mijn ‘dank je wel’ bij het
bezorgen van uiteindelijk (soms wel de derde keer!) te leveren bezorging. Een oude oom van mij zei ooit: “Wat kost nou
zoiets?”. Ook in deze toonaard: dat kost een beetje en wie zal dat beetje
betalen.
Ergens eind juni vanwege rugklachten geconstateerd
–ook dát nog- dat ik twee ontstekingen onder in de rug heb én een ter zelfde
plekke een zenuwontsteking. Vanuit een Amstelveense ergotherapeute word ik
heel goed geholpen. Na een intake wordt de juist stoel geleverd. Ergotherapeute
terug met de levering: “…tsja, da’s ‘m dus helemaal niet...”. Er wordt een
nieuwe geleverd. En nu gaat het fout. De oude, for the time being- wordt
teruggehaald. He snuggere blogger….waar is de nieuwe? “Nee, dan heb ik het
verkeerd begrepen. Ik kom eerst de oude terug brengen en dan is er een andere
afdeling die de nieuwe komt halen”. Ik stuur hem onverrichter zake retour maar zonder ouwe stoel.
Een dag later, komt met interventie van de ergotherapeute, de eindelijk juiste.
Een verkeerde stoel dat kan. Niemand die ik ook maar een kwaad woord foutief wil
bejegenen, maar snap je wat doet: een middelgroot heeft ook nog de afdeling ophalen
verkeerde stalen, ik word gek als ik er aan moet denken. Echt, het is maandagmiddag 4 juli 2016 en de eerste is foutieve stoel wordt retour genomen..... Wat schetst mijn verbazing... de man komt met exact precies helemaal gelijk aan de vorige dezelfde nieuwe stoel bezorgen. Ben jij nou zo gek, of ben ik het? Dat kost een geld, Nederland verdient het nog om even uitstel van betaling te verkrijgen. Ja, echt uit puur medelijden. Maar nu die man ook een uur in de wind stinkt, zijn bedrijfshemd van vorige week kan nog net een tweede of derde weekje verder, wat een stank, wat heet wat een stank krijgen Maar is er dan geen
fonkelende ster die bedacht heeft…ik ga het u niet verder vertellen. De eerste keer lig ik in het ziekenhuis, toen nog VU
Medisch Centrum dat er enorm bezuinigd moet worden. De thee en koffie worden opgeleukt met een zo’n lang geval met afgesloten ‘zakjes’ suiker. Neem alleen al
bij de post ‘vormgeven van suikerverpakking’ en dan nog slim inkopen, want dan
koop je een hoeveelheid met héél veel korting stukken goedkoper in. Ik ga niet
door. De hoeveelheden, maar daar tegen over hoe moet ik van dat contract af en
dan ook nog de verandering van de afdeling die zich bezig moet houden met de
goed kleur, uren vergadering vretende… Mijn zoon is dan nog geen 14 jaar. En houdt zich
zoals later bevestigd wordt op iets grote schaal bezig met “integriteits” zaken………..
Is er dan niemand (niemand, niemand) die deze
rekening voor zich geschoteld wil zien weet te krijgen met let op: hoeveel mensen
(inclusief overheid), laten we nu is denken aan maximaal één persoon die zich
ermee bezig houdt en op grote of kleine schaal het opspoort van het graaien van de vele miljoenen, ik durf zelfs
miljoen te roepen (en als ik dan iets roep dan is het waar. De casus nog even
terug, los van allerlei verborgen eenheden: een geschikte persoon, eentje bij
dienst ontsteltenis, een secretaris, een onderkomen voor het te veel of te
weinig verpakte spul, het bijhouden van, een werkend informatiesysteem, waar
mee ook nog ’s aantoonbare informatie en daarop volgende acties uit komen. Die
laten we het zeggen tot minder geld uit geven leiden. De externe (net zelden
zie je dit onder eigen naam gebeuren, want het schaamt toch je de ballen uit je
broek, gelijk de Duitse Low voetbaltrainer van het nationale team) je moet het ruiken! De bezorgers. De
briefpapieren. Ik lig in de deuk bij het
verzonnen van wat er allemaal bij komt. Ik hou op. Wie geeft me het ongelijk als 10.000 man, maal 10
falende leveringen, laten we er dit van verzinnen: ik zet in op € 50.000 en dat vermenigvuldigd
met 200 dagen, dat is kort een goed € 250.000 die je ermee kan besparen. Voor
het liefdadigheidsfonds van Lilliane Ploumen. Maar geloof me nu, ik zit zo veel
malen mogelijk. De tenminstehoudbare etenswaren. De vergeten te incasseren
verkeersovertredingen. Belastingcenten in het buitenland van belasting die in
Nederland hadden moeten worden geind, op kleine schaal (!!) maar ook de grote
vangsten.
U gelooft uw ogen niet. Ik ook niet. Het is vanmorgen donderdag 7 juli 2016 om klokke 10.00. Er wordt aangebeld...."Ja, u spreekt met firma Hotseflots, ik kom even de stoel ophalen...". Ik moet er bijna van janken. Deze man, hij kan er ook niets aan doen en ik verzoek hem een seconde te kijken naar de door wie dan ook vermeende stoel in de logeer- of boekenkamer en zo de mededeling aan hem te doen, dat ik géén stoel heb. Stel u voor: ik geloof mij ogen niet. De man gaat onverrichte zake retour. Naar 'de zaak'. Straks naar huis. De toegevoegde waarde die hij bijgedragen heeft aan weet ik veel van ons land. U begrijpt al deze blog schrijf ik reeds eerder. Het zal mij benieuwen hoeveel Peyton Place afleveringen nog komen, Ik houd u op de hoogte.
U gelooft uw ogen niet. Ik ook niet. Het is vanmorgen donderdag 7 juli 2016 om klokke 10.00. Er wordt aangebeld...."Ja, u spreekt met firma Hotseflots, ik kom even de stoel ophalen...". Ik moet er bijna van janken. Deze man, hij kan er ook niets aan doen en ik verzoek hem een seconde te kijken naar de door wie dan ook vermeende stoel in de logeer- of boekenkamer en zo de mededeling aan hem te doen, dat ik géén stoel heb. Stel u voor: ik geloof mij ogen niet. De man gaat onverrichte zake retour. Naar 'de zaak'. Straks naar huis. De toegevoegde waarde die hij bijgedragen heeft aan weet ik veel van ons land. U begrijpt al deze blog schrijf ik reeds eerder. Het zal mij benieuwen hoeveel Peyton Place afleveringen nog komen, Ik houd u op de hoogte.
Ach mijn Vader z’’l heeft mij ooit goed geleerd: De
eerste rewoochem is de beste! De eerste winst is de beste. De eerste rewoochem
is de beste!
Weet je nog wat de titel van deze blog is: Het
faillissement van Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten