zaterdag 20 februari 2016

Jan van Zanen is een goeie vent.


 

En ik kan dat weten. Hij is lang burgemeester van Amstelveen. Nu is hij burgemeester van Utrecht. Wat wil het geval? Het geval wil dat Utrecht dieselauto’s in de ban doet. Oudere auto’s die diesel gebruiken stoten zo’n beetje de meest ongezonde lucht uit. Overtreding wordt gevolgd door een fikse boete. En terecht.

Een herinnering. Auto’s. Ik herinner mij dat wanneer ik als kind een persoon zie, dan bedenk ik mij er een auto bij. Ik heb vaak gelijk. Ik zeg het één keer: vaak. Niet altijd. Een BMW met veel bling bling: een Suribak. Pooiers rijden in de dikste en duurste Mercedes. Zwart als het geld en ik vraag mij immer af hoe kom je aan de poen.  De Ford Mustang voor de rijke Dijker. In plaats van een Zundapp. Patjepeeers. De Opel Kadett jarenlang nummer 1 als de arbeiderskar. De snelste auto ter wereld, altijd vóóraan in de file. 65+ mobiel. De Daf. Voor de hippies: de Citroen Mehari. De Mercedes stationwagen: aannemersbak. Tegenwoordig de loodgieter, timmerman en zo in een grote SUV, zo’n Toyota of Mitsubishi. De besteleend voor de bakker en de slager. Bezorging aan huis. Je bent nog lang niet thuis als je de hulp nodig hebt van de gele besteleend van de Wegenwacht. De Taunus 12M. Middle management. Docenten middelbare school. De huisarts en de professor rijden rond in een Peugeot 404 of een Morris Minor. In mijn dagen is een Landrover voor de boswachter, Nu rijden Dzjieptypes er in rond. Drie parkeerplaatsen tegelijk bij het winkelcentrum. Van school naar de tennisbaan, naar de golf en weer terug naar school. Zoiets. Zo’n beetje de meest verkeerde auto. Geen uitleg. Populair in zuid oost Groningen. Importeur niet voor niets in de stad Groningen. De Lada. Jonge meidenauto’s met een rijke Pa. Fiat 500. Mini. Heb je wat minder in de portemonnee een kleine Jap of Koreaan. De kapitein van een beetje militair slagschip rijdt rond in een Cadillac Eldorado. Voor reclamejongens de Citroen HY, zo'n busje. Ook Marina Abramovic scoort er mee. Typerend de Peugeot 505 Familiale, met minstens twee imperials op het dak. Op één ligt Oma. Rest koffers en hutkoffers. 7 kinderen achter en Pa en Ma vóór. Ik denk steeds die gaan weer terug. Ja, maar slechts op vakantie. Gastarbeiders naar Istanbul, Ankara of Casablanca, Marrakech. je weet het niet. Enfin: zoveel mensen, zoveel auto’s, zoveel associaties.  

In 1972 lift ik mij een weg door Europa. Een avond en een nacht in de jeugdherberg van Hannover (Duitsland). Die avond zit ik te pokeren met kaarten met een Canadees. Een Duits jong stel kijkt toe en ik Hollander moet alles vertalen van Engels in Duits en weer terug.  De Canadees leert mij allerhande verschillende vormen van poker, de variaties zeg maar (ik hou niet zo van dat woord).  Ná iedere zin van mij: zegt hij “Is it reallly?”. En dat honderd maal op een avond.Hij komt wel zijn woord na en stuurt mij later thuis een boek over al die poker spelvormen. Toffe chosen. Ik ben nooit in Canada geweest, maar hij vertelt mij dat er in Canada één ding belangrijk is. “Keep it green”. Welnu je wil begrijpen dat ik dat nooit vergeet. O, ik ben geen milieufreak of zo. Nee. Maar een beetje zorg, gezondheidszorg kan géén kwaad.

Ik durf haast geen stigmatiserende bijnamen te geven aan de groep directeuren/ eigenaren van hun éénmanszaak besloten vennootschap. Exclusief distributeur voor de Post. Wow! da’s jezelf nog ’s een status aanmeten. Zit ik in mijn zwarte Ferrari (Fiat Panda) en bedenk zelf ook ’s wat, dan heb ik altijd de blower op de laagste stand, voor de luchtcirculatie. Het helpt. Wat echt niet helpt is wanneer je achter zo’n lomperik rijdt die weer een pakketje moet droppen. Er komt een stoot vieze, gore, ongezonde lucht naar binnen. Zo’n dieselbestelauto. Uitstoot heet dat. CO2 uitstoot. Recent reed ik op de Van Woustraat, Amsterdam achter zo’n ding. Schmotz, ofwel héél vies. De directeur zelf boent er op, waarschijnlijk met zijn mouw van de jas: “VIES. CHEEN CHELT VOOR WASSEN”. Dus als je achter zo’n ouwe Volkswagen, Opel, Fiat, Iveco, Renault, Citroen, Peugeot, Mercedes ‘bus’ zit: weet dat ik je waarschuw. Jan van Zanen heeft álle gelijk van de wereld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten