vrijdag 16 oktober 2015

Hek.


 

 

Mag ik ook een duit in het zakje doen? Ja, dat mag ik. Ik snap het allemaal niet meer en ik wil het ook niet begrijpen.  Een hek is een afrastering bedoeld als erfafscheiding. Om je territorium kenbaar te  maken, je eigendom, je erf. Jouw gebied. Uitzondering is de dikke Duitser op het strand van Zandvoort die een nieuw rijkje sticht met een heuse vlag erop. Daar maken wij ons terecht kwaad over. Ik ga niet meer naar Zandvoort. Ook om andere redenen.
Herinner je nog, 1971, Jan Wolkers op Rottumerplaat. Hij bouwt een symbolisch hek. Wolkers: 2 x bellen.

Men vertelt dat de uitzendingen van ‘De rijdende rechter’ gedomineerd worden door bonje over de erfafscheiding. Buren zijn nimmer vrienden. En ja dan moet de schutting drie centimeter naar rechts. Op kosten van de andere buurman. Zo blijft het hommeles.

Ik herinner mij het hek om onze tuin. Alleen de voorzijde zo’n honderd meter is een reeks paaltjes van een meter hoog en daar tussen kippengaas en aan de bovenzijde een stalen bar met een doorsnede van een paar centimeter. Op één plek wat ingedeukt. Daar zit een zus. Te wachten op een vriendje. Die mesjoggene hond Nico Kruininger, die mij al stotterend vertelt dat ie in F…I voetbalt…. Hij zestien, ik negen. Ik ben ben ben onder de indu, du, druk De beide opritten zijn voorzien van houten zuiltjes met een kop als een pyramide, maar géén hek ertussen. Open deur, open huis politiek.

Ik herinner me de vier hekjes op de begane grond, twee op de eerste etage en de vierde op zolder. Veiligheidshekjes voor Yoni en Avital.

Veiligheidshekjes. Met dat ik dat woord schrijf denk ik aan het hek rond Israel. Een veiligheidshek. Om de terroristen, de moordenaars buiten te houden. En? Wat is daar mis mee?

Muren, hekken zijn er gebouwd. In de ganse wereld. Laatst nog één in Hongarije tegen de Servische grens. Om vluchtelingen te weren. Ik hoor Dries niet, Gretta niet, Harry van B. niet. Ik hoor of lees niets over demonstraties op de Dam tegen dit hek. En wij Europa moeten toch die vluchtelingen opnemen? Zoals vroeger, weet je nog? De jaren dertig komen er wat vluchtelingen uit Duitsland (…). In de jaren vijftig zorgt Nederland voor onze Indische broeders. Welke beloften doen wij allemaal aan de Molukkers? O, en wat denk je van die gek in Zandvoort, waar anders?, die een kopie in zijn tuin plaatst van het hek van Buchenwald. Hek is weg.

De hele lijst met hekken en muren in de wereld hier te noemen voert te ver. Het blijft even bij het hek van en om Israel. Gek he, juist dat hek moet het ontgelden, wordt tegen geageerd, gedemonstreerd, de moties vliegen door de Tweede Kamer en in plaats van het testbeeld op televisie zijn ze daar weer….de Harry van B’s.

Maar lieve lezer, laat je niet misleiden. Het is niet dat iemand tegen een hek is. Welnee. Er zijn er nog steeds onder ons die tegen Joden zijn. Tegen Israel. Onderscheid wordt er uberhaupt niet gemaakt. Tegen Israel. Tegen Joden. Tegen het hek. Tegen producten uit Israel. Wow….genuanceerd!

Ik verzoek tot een andere nuance. Dat als een paar van die narren als Dries, als Gretta, als Harry van B. een beetje héél erg ziek zijn en het einde nadert (ik denk er maar héél even aan) en de enige redding is toepassing van Israelische medische techniek en wetenschap. De Israelische medicijnen horen in dit rijtje ook thuis. En als die Joodse dokter in Nederland nu zegt: “Jammer dan. Niet voor jou mieschazzer Dries”.


Ik denk er maar héél even aan.

Anders gezegd: blijf met je poten van het hek af.  

1 opmerking:

  1. BV ik schreef niet over DAT HEK maar over iets anders maar schreef ook dat de israeelische medicijnen en andere technieken uit Israel verboden moeten zijn voor die zwarte hoer mieschazzer dries en van die pinda boer carter die nu de kanker heeft!!!
    maar dat HEK in ISRAEL moet blijven staan !!!!
    GV

    BeantwoordenVerwijderen