zaterdag 20 juni 2015

Hoogmoed komt voor de val.


 

 

 

Onder het kopje ‘De puisten bij mij in de buurt’ op 25 augustus 2014 sprak ik je helemaal bij over de megalomane waanideeen van KPMG. De multinationale accountant met de grootste, dikste, vetste clienten, salarissen en bonussen. En het wel haast meest megalomane als beschreven de puist bij mij in de buurt.

Heerlijk, smullen, vandaag 18 juni 2015 kopt ‘De Telegraaf’: ‘KPMG in het nauw’. Ik ga er ’s even voor zitten. KPMG loopt leeg! Door alle dagelijkse schandalen en misere vertrekken accountants, adviseurs en grote opdrachtgevers. Men stapt massaal over naar de concurrentie. De huidige situatie is dramatisch, een reorganisatie kan de club niet meer ophoesten en moet het handje ophouden bij de moeder. En…ze hadden al wat zakgeld gekregen…

Een ongetwijfeld sportieve public relations medewerker geeft toe dat het even wat stroever loopt. Lager marktaandeel, lagere marges. Snijden in eigen vlees. Reorganisatie en dat staat synoniem voor een heleboel goedwillende medewerkers eruit… Kosten: miljoeoeoeoeoeoeoeoenen. Vele, er wordt gesproken over tientallen, partners (in de maatschap) zijn al vertrokken en een aantal prestigieuze opdrachtgevers is ook al weg, naar concurrenten, collega’s. Klanten die je liever niet ziet vertrekken. Je hebt zoveel moeite gedaan ze te werven en nu dit… Ja, ik zit er niet mee. Het blijven puisten.

Shell, Randstad, Philips, AkzoNobel en nagenoeg álle grote banken hebben de boeken verhuisd naar andere accountantskantoren. Me dunkt, da’s een klap. Een slag.

De Telegraaf meldt verder: KPMG dreigt te imploderen. Op zich is dat –als het letterlijk is- wel heel erg jammer. KPMG instorten. Het bedrijf, okay. Maar niet het gebouw. Hoe lelijk, gedreven door waanzin, is en blijft het gebouw wél degelijk bruikbaar. KPMG implodeer, liever vandaag dan morgen en dan kan het complete ziekenhuis Amstelland er in, samen met een paar zorginstellingen. Of zes volledige faculteiten van VU of UvA. Wat denk je van vijfhonderd appartementen?
Het Openbaar Ministerie zit achter zes ex-topmannen aan voor onder andere valsheid in geschrifte, frauduleus handelen. Doen ze toch ook niet voor de lol. The continuing story of Peyton Place. Ik zit eerste rij.

Ik leg voor de zekerheid een paraplu klaar, voor het geval de implosie gepaard gaat met rondvliegend glas of brokstukken baksteen. Ik zit eerste rang. Die puist bij mij in de buurt komt dus toch ten val. En nog plastischer: de puist wordt als het ware uitgeknepen en daar groeit weer gezonde huid of in dit geval grond over. Weg met het etter, weg met het pus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten