vrijdag 6 december 2013

Boterkoek



Appeltaart van Boterkoek
Op 21 november 2013 zaten mijn collega schrijver en ik voor wekelijks werkoverleg in @Krom. We schrijven een boek samen. Wij kwamen te spreken, en waarom niet, over eten en over een familiekookboek, met recepten van die en van die, met foto’s erbij.

Ik stond niet meteen in de startblokken. Ik ken mijn familie en bovendien barst ik al uit mijn voegen met receptenboeken met zeker 600 recepten, en minimaal 40 kookboeken staan al in de kast. Mijn kinderen eten er lekker van en mijn dochter is een vijf sterren chef.
39 jaar geleden naar Amsterdam gekomen, maakt mij dus een import-Amsterdammer. Ooit zond de lokale televisiezender AT5 een wekelijks item uit met de favoriete plek van iemand in Amsterdam. Zo bedacht ik mijn favoriete plek: Het Olympisch Stadion. En dat verhaal staat geschreven in mijn boek: Zolang er pekelvlees is, zal ik geen ham eten.

De tweede plek, of beter eerste ex aequo is De Magere Brug. Dé brug van Amsterdam over de Amstel met aan weerszijden de Nieuwe Kerkstraat en de Kerkstraat. Op de hoek van de Amstel en de Nieuwe Kerkstraat is het café De Magere Brug. Daar kwam ik vroeger veel. Als ik even langs mijn oude school op de Voormalige Stadstimmertuin liep, langs Carré over de Amstel naar mijn brug. Koffie op de hoek. En daar kwam ik Sylvain Poons eens tegen. Hij was van 1896 en toen al oud. Hij woonde in het bejaardenhuis De Amstelhof, dat nu de Hermitage is. Een held. Zie hem toneelspelen. Hoor hem zingen. De Zuiderzeeballade en de rillingen lopen over je rug. Ik was fan van hem. Hij zat aan een tafeltje en ik ging naar hem toe. ‘Dag meneer Poons, mag ik u uit bewondering een kop koffie aanbieden?’ We hebben wel dik een uur zitten ouwehoeren en beloofden elkaar plechtig dat vaker te doen. Een keer of drie is dat gebeurd, daarna is hij in 1985 overleden. Na ons eerste gesprek verliet ik hem met de Joodse tot ziens: Blijf gezond! Hij antwoordde met: Je mond zal koekjes eten. Oòk een Joodse uitdrukking. Amsterdams.  De connotatie is: je zal geen armoe lijden. In plaats van droog brood koekjes dus. Ik kende het niet en sloeg ‘m meteen op. Wat een werelduitspraak! En nu dagelijks door mij gebezigd. Je mond zal koekjes eten. Het zal je goed gaan. Het is te hopen dat je wens of gunstige voorspelling zal uitkomen.
Van koekjes via koek naar boterkoek is een kleine stap. Boterkoek is een echt Joods gerecht en ik ben ermee grootgebracht. Wie niet? En een Scheintje Boterkoek is een lekker meissie.

Eenakter voor Vader en Dochter (5 jaar).
Vader: “Scheintje Boterkoek!”

Dochter: “Appeltaart!”

Vader: “Scheintje Appeltaart!”
Vooruit, ik deel het recept graag met je. Het recept van mijn Moeders boterkoek. In mijn receptenboeken: Boterkoek Oma Tonny. Per slot: de boeken zijn voor mijn kinderen. Ooit.

Boterkoek Oma Tonny

  • 225 gr (ongezouten) roomboter, op kamertemperatuur

·         250 gr bloem, door een zeef
 
·         200 gr witte basterdsuiker

·         pietsie gembernat (gembersiroop)

Wat je nodig hebt is een rond bakblik met een schuifje. Bij Blokker nog geen € 4,=.

1.      de oven verwarm je voor op 180’C;

2.      meng alle ingrediënten in de kom en kneed tot een deegbal;

3.      bakblik invetten en deeg in de vorm, goed aandrukken; en

4.      20 minuten op 180’C dus.

De volgende keer met wat gemberstukjes (die kun je zo kopen, anders snijd je wat bolletjes klein) erdoor. Of met honing door het deeg. Twee eetlepels appelmoes is er ook één. Voor het bakken kun je de boterkoek besprenkelen met maanzaad. Dus je hebt gelijk 4 mogelijkheden. Nieuwe maan, tweemaal halvemaan en volle maan.

Hoe dan ook, eet er lekker van. Tot de volgende blog! Je mond zal koekjes eten!

 

3 opmerkingen:

  1. je mond zal boterkoek eten ,tot 120 jaar Omijn!

    x G.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken je kookkunsten en zeker de appeltaart van je dochter. Heerlijke teksten om van te smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal! Ik ga je recept proberen met kokosboter (gewoon niet-gesmolten kokosolie, maar het klinkt wel mooi: kokosboter). Vind dat ook wel lekker als ik eens een boterham eet en het gebruik als boter.

    BeantwoordenVerwijderen