zaterdag 7 november 2015

Wim is weg en het leesplankje.


.

 

 

Sta ’s even stil bij de grote gebeurtenissen in je leven. Je Vader concipieert. Je Moeder baart je. En het leesplankje van Hoogeveen wijst verder de weg. Buiten. Binnen. Jij leest nu mijn blog en ik weet zeker dat de basis daarvoor het leesplankje is. En niet anders. Hoe je het ook wendt of keert, zelfs het leesplankje ben ik veel dank verschuldigd. Een houvast en opmaat naar begrip, uitspraak, lezen en weten. Ik ben niet mesjogge of zo dat ik elke dag aan het leesplankje van Hoogeveen denk, integendeel, al past die gedachte wel in de dierbare en warme tijd van het kind zijn. Kind in ontwikkeling. Kind op de Openbare Lagere School no. 1 in Lochem.

Het leesplankje van Hoogeveen is een hulpmiddel bij het leren lezen. Op het plankje voor een kind bekende afbeeldingen. Daaronder een richel, waarop je de letters moet leggen. Volgens de klankmethode, dus als je één of alle woordjes legt, dan spreek je ze uit. Een a is een ah en een aa is een aa. Volg je me? A p  is ap en staat er aa, dan is dat aa. Een p is puh erachter en je hebt…., goed zo: aap. Zo zijn alle klanken opgenomen in de woorden op het plankje en de meest voorkomende medeklinkers. Kortom briljant.

Ik heb wel wat met dat plankje en kan niet wachten op de leesles. Zo je nu op je keyboard rammelt de hele wijde wereld in, zo is er in mijn tijd rond 1960 het plankje, de woorden en de bijbehorende boekjes en daarna…. de échte boeken! Uit de serie van de Gouden Boekjes is mijn favoriete boekje “Wim is weg”, over een jongetje dat zijn geluk verderop zoekt en met zijn driewieler midden in de nacht van huis vertrekt.  Wim’s vader en moeder in rep en roer en de hele hermandad komt van stal. Gelukkig is Wim op de laatste pagina weer thuis. Wel honderd keer gelezen. Het boekje staat nog in de kast!

Ik realiseer me, écht, dat het een voorrecht is te leren lezen en te lezen. Daar word je beter van. Ik heb nu alle profijt van lezen. De wereld bestaat uit lezen, al zegt een plaatje meer dan duuz’nd woorden. Oo, wat erg dat analfabetisme. In Nederland zo’n 1.3 miljoen laaggeletterden en 250.000 analfabeten. Ja, mijn leesplankje van Hoogeveen is en blijft mij een voorrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten