zaterdag 19 september 2015

Ik ben gek op Gefillte Fisch.



 

Als bekend kun je me wakker maken voor kippensoep, nieuwe haring of stamppotandijvie met een ferme rundergehaktbal en jus. Eerlijk is eerlijk ik moet een correctie aanbrengen. En wel: je mag me –ja graag!- ook wakker maken voor GEFILLTE FISCH ! Wat? Ja! Gefillte Fisch. Eerst wat historie. Joden wonen al lang, generaties, eeuwen in Nederland. Elke groep heeft zijn eigen recepten en keuken. De Joodse keuken in Nederland vertoont géén Gefillte Fisch. De families van zowel mijn Moeders als mijn Vaders kant zijn al eind 18e eeuw in Nederland. De tijd van de Verlichting. Veel Joden trekken westwaarts. De trek van Rusland. Polen, Duitsland naar Nederland. Hongaren ook, maar daar hou ik niet van. Zelfs uit Litouwen of Wallachije richting Nederland. Later, einde 19e eeuw, komt de eerste stroom Joden uit Polen rechtstreeks naar Nederland. Den Haag met name. De jaren twintig van de twintigste eeuw een golf en ook in de jaren dertig. Zij nemen onder andere hun eten mee! Bij ons thuis is dus géén Gefillte Fisch. Historisch. Gelukkig blijft er genoeg over. Tamara is mijn eerste ex-echtgenote. Wij zijn te jong. Véél te jong. Mijn schoonmoeder Lotti leert mij Gefillte Fisch eten. Het bereidingsproces volg ik een aantal malen zeer nauwgezet. Het is niet eenvoudig. Maar o, zo lekker. De Poolse Gefillte Fisch is zoet. De Hongaarse zout. Er is eens een Poolse Jood en hij wil zaken met mij doen. Hij wil zijn moeder aan mij verkopen. Er is een Hongaarse Jood en hij wil ook zijn moeder aan mij verkopen. Maar… hij levert niet. Het spijt me vrienden bloglezers maar de Ungarische mag je houden. Het is lente 2003. Mijn eerste boek “Da’s mooi voor Lochem” is al uit en wordt goed ontvangen. Op de bridgeclub moet ik een rondje kaarten tegen Tamara. Zij zegt: “Ik wil je wat vragen!”. Ik: “Gein. Ik jou ook. En….ik weet wat jij mij wil vragen!”. Zij: “En ik weet wat jij wil vragen!”. Wij beloven elkaar plechtig de eerlijke antwoorden te geven. Zij wil mijn boek. Graag geef ik het haar. “En…”, zo gaat Tamara verder “... jij wil het geheime recept van de Gefillte Fisch van mijn Moeder…!”. “Ja, wow!, daar maak je me blij mee!”. “Op één voorwaarde: het blijft geheim”, voegt zij toe. En zo zal geschieden. Basis voor Lotti’s Gefillte Fisch is snoek en karper. Kom er maar ’s om. Niet te krijg. Na héél lang zoeken kom ik bij de Makro. Ik ben een kapitaal kwijt. En dan ga ik op Google zoeken en vind de mooiste alternatieven. Zie hier mijn beproefde en geproefde recept van

                                 Gefillte Fisch Bertstyle

voorgerecht voor 4 personen:

1000 gr zoetwatervis (géén paling!) en kabeljauw, of schelvis, heek, leng. Of een combinatie van twee Noordzeevissen; 1 ½ fijngehakt uitje; 2 ½ eetlepel matzemeel of bloem; 75 gr ontvelde amandelen; een ruime theelepel gemberpoeder; een ruime tl bruine suiker; (optioneel 1 tl zout); een ruime tl peper  van de molen; 2 witte boterhammen zonder korst en verkruimeld; 3 eieren; 3 liter visbouillon van blokjes; 3 wortels; 3 uitjes; 1 ½ takje krulpeterselie.

Snijd vis klein en doe in keukenmachine, samen met uitje, bloem of matzemeel, amandelen, gemberpoeder, bruine suiker, (zout), peper, boterhammen en maak in machine fijn. Kluts de eieren erdoor. Als het te nat is….iets extra matzemeel. Indien te droog dan wat koude visbouillon erbij. Maak er dan ballen van of quenelles. Breng de visbouillon aan de kook, dan de ballen erbij en de wortels (geen winter- of bospeen, nee, een wortel), de kleine uien en de peterselie. Laat een paar minuten koken. Dan op laag vuur een uurtje laten trekken. Serveer koud en versier met één of twee rondjes wortel.

 

Wedden dat je net als ik straks of ooit helemaal wellustig wordt van Gefillte Fisch!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten