zaterdag 18 juli 2015

Een beetje focus in de kop doet wonderen.

 
 

 

 

 

 

Ron Soeteman ziet het goed. Hij gebruikt het woord focus niet, maar brengt het in de praktijk. Hij is mijn hockeytrainer en coach. Op mijn veertiende in A1 en vijftien jaar ben ik als ik mijn debuut maak in het Eerste. Bekerwedstrijd uit bij Maastricht, een wereldreis. Uitslag 0-0. Clean sheets voor de keeper. En dat ben ik. Wij trainen driemaal per week. En Bert één keer extra. De keeperstraining op vrijdagmiddag. Op de mooie groene grasvelden van het Apeldoorns seminarium. Daar heb ik niets te zoeken, o nee, maar daar wordt wekelijks in alle rust getraind op de vrijdagmiddag. Ron wordt bijgestaan door Jos Aartsen, nu voorzitter Raad van Bestuur UMCG, Universitair Medisch Centrum Groningen, en Hans Streng, nu eigenaar van een training- en opleidingsbureau in Eindhoven. Soeteman overigens acteert als Rinus Michels. Wie weet imiteert hij, dat zal, maar hij weet wel datgene over te brengen waardoor je een betere, nog betere hockeyer wordt. Je kunt je voorstellen welke oefeningen allemaal uitgevoerd worden. Ik ga ze niet allemaal opsommen. Voor eentje maak ik een uitzondering. De dummy. Bij bridge als dummy moet je je kop houden en bij de hockey dummy moet je je kop erbij houden. Uitleg. Wat is de dummy: De aanvaller heeft de bal aan de stick en wil een tegenstander passeren aan de backhand kant van die speler. De bal daar tegenhouden is moeilijker dan op de forehand. Enfin hij/ zij dribbelt met bal er op af en doet net alsof hij/ zij de bal over de forehand van de tegenstander wil spelen. Dan een schijnslag over de bal en de aanvaller neemt de bal daadwerkelijk met de backhand mee terug. Inmiddels houdt de tegenstander de stick voor hem/ haar naar rechts, de aanvaller haalt de bal dus terug en passeert hem/haar op zijn backhandkant. Hij/ zij is dus altijd een fractie later… Jos en Hans zijn begaafde spelers. Technisch. Een jaar of twee ouder dus meer ervaring. Ik vlieg er steeds in. Het lukt me niet de bal te pakken te krijgen. Zij passeren mij dus aan mijn linkerkant en een simpele slag op goal. Doelpunt. Frustrerend. Soeteman neemt mij apart en vertelt wat de bedoeling is. Gedurende de hele wedstrijd (en warm up) kijk naar de bal. Kijk naar de bal. Alleen maar naar de bal. Concentreer je. Daar heb ik wat aan. Wij trainen verder en… ik heb het onder de knie. Dit proces duurt wel een paar maanden. Vanaf dat moment passeert niemand mij meer met de dummy. Tuurlijk krijg ik tegengoals te verwerken in een bijna vijfendertigjarige loopbaan. De mooiste wil ik je overigens niet onthouden. In Zuid Afrika spelen wij in 1984 met The Bulbs twaalf wedstrijden. Twee gelijk, vijf verlies, vijf winst. In Kaapstad spelen wij tegen South Africa U23 (Zuid Afrika onder 23). In hun ploeg Mandy Achad. Spits. Spits van het Zuid Afrikaans Maccabi Team, maar ook speelt hij in de nationale ploeg Springbokken cricket. Op een gegeven moment dribbelt hij de cirkel in, voor mij vanuit de goal gezien aan de rechterkant, iets uit het midden. In de cirkel slaat hij met een ‘holle rugslag’ de bal snoeihard in de verre kruising, voor mij links dus. Ik reageer nog wel, maak een prachtige duik, dat wel, maar ben te laat. Moet mijn meerdere in hem erkennen. Echt de mooiste goal. Ik zie ‘m nog wel ’s langskomen in de dromen van Vromen.

Terug naar focus. Voorafgaand aan een wedstrijd, dit geldt ook voor zaken doen…, zal je je moeten voorbereiden. Voorbereiding is 90% van het (jouw!) succes! Je begint dus al vér vóór de wedstrijd met je voor te bereiden en te concentreren. Bij bridge precies hetzelfde. Ben je er niet bij met de kop, dan kun je het shaken. Focussen is het denken en de aandacht richten op iets of iemand. Cruijff zegt overigens: Soms ben je te laat bij de bal, soms te vroeg. Door focus (dat woord gebruikt hij niet) ben je op tijd. Precies op tijd. Ik ben nu zesenveertig jaar verder en de wijze lessen over focus van Soeteman leggen mij geen windeieren. Dank je wel, Ron, Jos, Hans. Focus op je gesprekspartner, focus in het verkeer, focus tijdens een fikse pot bridge, focus op je werk, focus op je sport. Ik focus mij nu ook op herstel.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten