vrijdag 21 november 2014

Weet jij wat een slont is?


 

Nee, nu niet zo bijdehand en meteen opzoeken wat een slont is. Een goeie jongen hoor, daar niet van. M’n chawwer (gabber, goeie vriend) uit Buitenveldert. Wij delen veel hobbies samen. Wij hebben ook een vergelijkbare achtergrond, roots, geschiedenis, rugzak. En…verdomd! de zelfde fouten! Zojuist zaten wij aan de telefoon wat actuele zaken te bepraten (het parlement voor twee). Waarover het ging dat hoor je niet. ‘Wat doe je?’, vraagt ie. ‘Ik heb een gepekelde kalfstong aan de kook’. ‘Mmm, over je einde. Heb je er mierik bij?’. Ik vertel hem dat ik geen zelfgemaakte of is het eigengemaakte mierik meer over heb. Nog wel een pietsie in een klein potje in de koelkast. Op mijn lijstje staat de mierikswortel. En bieten. Even chrein maken. Zoek maar op. In mijn kippensoep doe ik in mijn bord één lepeltje chrein erbij. En of dát lekker is. Hij, die chawwer, is een echte. Je weet wel. Hij nam mij de broekjes mee. Ik kan niet wachten tot het nieuwe seizoen. Broekjes zijn schelviskuitjes. Recept op aanvraag. Geloof me….alsof engeltjes over je tong piesen. Minstens één van zijn voorvaderen was slager. Mijn opa van mijn Moeders kant ook. De koosjere slager Louis Cohen in de Folkingestraat in Groningen. Mijn Vader was handelaar in huiden, leer en pickers. Hij kwam ook wel bij de Lochemse slagers. Niet alle! De huid van de geslachte koe liet mijn Vader dan ophalen. Onderwijl kreeg mijn Vader veel vlees mee. Dat niet gegeten werd. Joden eten het wel. De achtervoet van een rund is niet koosjer. Voorbeeld: ossenstaart. De voorvoet wel. En de rest. Ik ga nu niet schrander de hele trits aan delicatessen van het rund, de koe, het kalf, noemen, maar vertrouw me ik weet wat een koe is. Zullen we toch een paar? Wat denk je van muis, ezel, bavette, puntborst, naborst, diamanthaas. Mijn absolute voorkeur is de longhaas, ook wel Jodenhaas genoemd. Lekkerder dan tournedos, dat stuk vlees dat Joden niet mogen eten. Longhaas. Net zo bakken als een biefstukje, enfin… Mijn Vader kocht dan die lekkernijen voor thuis, Ja, ik weet wat een tong is. Het op één na lekkerste stukje vlees van het rund. Mijn Moeder sneed altijd eerst het keelstuk eraf. Vol met cholesterol. Vol met cholesterol. Zo vol dus. Vandaag hetzelfde gedaan. Kalfstong.

Zegt die chawwer: ‘Weet jij wat een slont is?’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten